Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Oradea a devenit prima instituție de învățământ din România care experimentează săptămâna de patru zile. Elevii din clasa a XII-a vor avea ore de curs de luni până joi, iar vinerea va fi dedicată activităților extracurriculare sau recuperării materiei. Această inițiativă apare într-un moment în care tot mai multe voci susțin avantajele unui astfel de model educațional și analizează posibilitatea implementării lui la scară mai largă.
Cum funcționează noul program?
În cadrul acestui proiect pilot, elevii din ultimul an de liceu vor beneficia de un program flexibil, care le oferă mai mult timp liber și un echilibru mai bun între studiul academic și viața personală. Obiectivul principal al acestei modificări este reducerea stresului și a oboselii, ceea ce ar putea contribui la îmbunătățirea rezultatelor școlare.
Modelul în alte țări
Sistemul educațional cu patru zile de curs pe săptămână câștigă teren la nivel internațional, fiind implementat din diverse motive: reducerea costurilor, atragerea și retenția profesorilor, îmbunătățirea sănătății mintale a elevilor și adaptarea la cerințele comunității. Cu toate acestea, impactul asupra performanței academice și asupra familiei diferă în funcție de specificul fiecărei regiuni.
Potrivit unui articol publicat pe Journalist’s Resource, peste 2.100 de școli publice din 25 de state americane au adoptat acest model. Motivele principale au fost atragerea cadrelor didactice, reducerea cheltuielilor și creșterea ratei de prezență a elevilor. În special școlile mici și rurale, care se confruntă cu deficit de profesori, au fost cele care au îmbrățișat acest sistem, oferind liber vinerea sau lunea, astfel încât elevii și profesorii să se bucure de un weekend extins.
Posibile dezavantaje
Cu toate acestea, beneficiile acestui sistem nu sunt garantate în toate cazurile. Studiile disponibile pe această temă indică faptul că, în anumite contexte, elevii pot avea rezultate academice mai slabe într-un program de patru zile comparativ cu unul de cinci zile. Deși școlile încearcă să compenseze timpul pierdut prin extinderea duratei cursurilor din cele patru zile, există situații în care calitatea predării are de suferit, iar profesorii pot resimți oboseala din cauza programului mai intens.