În conformitate cu Programul Tematic de Control al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor pentru trimestrul al III-lea 2016, în perioada 11.07 – 22.07 2016 pe raza judetului Satu Mare s-a desfășurat o acțiune tematică de control privind respectarea prevederilor legale la prestarea serviciilor în incinta ștrandurilor, piscinelor, bazinelor de înot, etc, precum si verificarea respectarii conformitatii ,calitatii , conditiilor de comercializare si etichetare a alimentelor comercializate in chioscurile si unitatile de alimentatie publica din incintata stradurilor fiind controlati 16 operatori economici .
S-a urmărit în principal:
1. legalitatea funcționării (pentru zonele naturale amenajate pentru îmbăiere, se va verifica și existența autorizației sanitare conform H.G. 88/2004);
2. afișarea denumirii unității, a codului unic de înregistrare la Registrul Comerțului din care să rezulte obiectul/obiectele de activitate ale societății pentru care este autorizată să funcționeze și a programului de funcționare ;
3 . existența listelor cu tarife și indicarea tarifelor în mod vizibil și într-o formă neechivocă, ușor de citit
4 . respectarea legislației specifice privind normele de igienă la unitățile de folosință publică
.
5 .respectarea legislației specifice zonelor naturale utilizate pentru îmbăiere (pentru ștranduri/locuri de îmbăiere amenajate pe malul lacurilor și a cursurilor de apă):
Norma de supraveghere, inspecție sanitară și control al zonelor naturale utilizate pentru îmbăiere, aprobată prin HG 88/2004, actualizată.
6.Calitatea alimentelor (inclusiv a preparatelor culinare) și a băuturilor comercializate:
– existența documentelor de proveniență;
– verificarea directă a caracteristicilor organoleptice a alimentelor, respectiv, a mâncărurilor preparate existente la comercializare;
– starea ambalajelor (integritate, etanșeitate);
– încadrarea în cantitatea netă, respectiv volumul net, declarate / respectarea cantitatii/volumului/porție;
– încadrarea în data durabilității minimale, respectiv data limită de consum (termen de valabilitate) atât pentru alimentele comercializate ca atare cât și pentru cele preparate (comercializarea lor în ziua în care au fost preparate);
– respectarea rețetelor de fabricație pentru mâncărurile preparate;
7 Condiții de expunere, prezentare și comercializare ale alimentelor
– respectarea prevederilor legale la transportul și depozitarea alimentelor ( capacitate de depozitare, starea ambalajelor, respectarea temperaturii de transport/ depozitare / expunere, dotarea spațiilor de depozitare, etc);
8 Calitatea serviciilor prestate în unitățile de alimentație publică
Dotare bucătării și saloane de consumație
-bucatării – compartimentare și dotare; starea vaselor și ustensilelor din bucătării și a veselei de servire;existența cântarelor/dispozitive verificate metrologic;
– saloane de servire funcție de tipul și categoria unității (restaurant, bar, unități fast-food etc):
9 Verificarea respectării prevederilor legale privind informarea consumatorilor, pentru:
– alimentele și băuturile comercializate ca atare;
– mâncărurile și alimentele utilizate la prepararea mâncărurilor;
10 Afișarea prețurilor
– prețul de vânzare și prețul pe unitatea de măsură în cazul produselor alimentare comercializate cu amănuntul;
– existența, după caz, a listei meniu, a listelor afișate sau a etichetelor cu prețurile de vânzare a preparatelor și a băuturilor oferite consumatorilor în unitățile de alimentație publică; :
Deficiente constatate
Lipsa afisare orar de functionare
Lipsa afisare tarife /preturi intrare / abonamente.
Lipsa informatii pe marginea bazinului privind adancimea bazinelor
Lipsa evaluarea calitatii apei piscinelor – privind gradul de limpezime
Lipsa informatii la piscine privind regulile de utilizare si avertismentele specifice.
Gresie sparta la dusurile exterioare si la caile de acces in bazine
Lipsa afisare cantitatea neta /portie si lipsa preturilor la cockteiluri cu si fara alcool, la ciorbe si spaghete , pizzza si langosi si bauturi racoritoare .
Lipsa ingredientelor si alergeniilor in listele demeniu la preparatele culinare
Sanctiuni aplicate
Din cei 16 operatori economici verificati , la 11 operatori economici s-au constatat abateri ,fiind sanctionati contraventional cu avertisment si amenzi in valoare de 31.000 lei si s-au dispus masuri privind remedierea deficientelor .